TRAINING VOEDSELVEILIGHEID

Werken aan de voedselveiligheidscultuur binnen je organisatie is een blijvende uitdaging. Ben jij als kwaliteitsverantwoordelijke op zoek naar een leuke manier van trainen? Is het jou taak om de Food Safety binnen het bedrijf te verbeteren? Yes, start de missie! Want nu kan je jouw medewerkers op een leuke manier trainen doormiddel van het NO PEANUTS escape spel (© NO PEANUTS VOF, 2020).

Normonderdelen en leerdoelen

Wij geloven in leren, blijvend leren. En leren lukt alleen als je gemotiveerd bent en het leuk vindt! Met dit in ons achterhoofd hebben wij onderstaande (GFSI-standaarden) normonderdelen verwerkt in een corporate escape spel: Food Defense, Persoonlijke hygiëne, Vreemde delen beheersing, Food Fraude, Ongedierte beheersing, HACCP en omgaan met Allergenen.

Allergenen

Wat zijn de 14 wettelijk te declareren allergenen?

Aan de hand van een grote A3 woordpuzzel dienen de deelnemers alle allergenen te herkennen en weg te strepen. Als dit goed gebeurt zal er een korte zin overblijven die het team doorgang geeft tot de volgende opdracht. 

Leerdoel

Door actief bezig te zijn en te speuren naar mogelijke ‘verstopte’ allergenen zullen deelnemers de informatie beter onthouden en toepassen in de praktijk (herkennen van allergenen tijdens ingangscontrole).


 

Glas & hard plastic breuk

Wat kan je doen om een risico van glas in product vast te stellen na glasbreuk?

Aan de hand van de opdracht denken de deelnemers na over het proces - wat te doen bij glas of hard plastic breuk. Tijdens de volgende opdracht komen deelnemers stukken plastic tegen, die uiteindelijk bij elkaar gelegd dienen te worden om erachter te komen welke delen missen, wat een juiste code oplevert.

Leerdoel

Het leren inschatten van risico’s van glas/ hardplastic breuk. Een hoog of een laag risico? Door de plastic stukken bij elkaar te zoeken en in elkaar te zetten, maken de deelnemers een inschatting; Als er veel delen missen weet je direct dat het risico hoog is. Als je alle delen hebt is het risico minimaal. Daarnaast dienen deelnemers te weten hoeveel meter afgezet moet worden bij glas/hardplastic breuk.


Werkkleding

Wat is de correcte volgorde van aantrekken?

Het leren van de juiste volgorde van werkkleding aantrekken is belangrijk bij het voorkomen van klachten. Denk hierbij aan haren die kunnen vallen in open product. Alleen bij de juiste volgorde kunnen de deelnemers doorgaan naar de volgende opdracht. 

Leerdoel

Teamleden denken bewust na over de correcte volgorde.  


Persoonlijke Hygiëne

Welke delen van de handen worden het meest vergeten?

Een goede handhygiëne is cruciaal voor medewerkers in de Food sector. Door het gebruik van UV oplichtende gel worden teamleden getraind en bewust van de plekken op handen die het meest vergeten worden. 

Leerdoel

Werkwijze handen wassen aanpassen omdat een verkeerde techniek laat zien dat er bacteriën achterblijven op de handen.   


Besmettingen & bacterie kennis

In welke producten komen welke bacteriën voor?

Teamleden worden getest op bacterie kennis. Welke bacteriën worden geassocieerd met specifieke levensmiddelen?

Leerdoel

Het vergroten van de algemene kennis t.a.v. bacteriën, zodat dit kan worden vertaald naar de eigen werkomgeving. In deze opdracht komen deze bacteriën voor: Salmonella, Legionella, E- Coli, Listeria.


Ongedierte

Wat zijn de kenmerken en optimale leefomstandigheden van ongedierte?

Deze opdracht is zo opgezet dat teamleden actief moeten zoeken naar UV oplichtende kaarten met verschillende teksten.  Deze teksten verwijzen naar typerende eigenschappen van een muis/ kever/ kakkerlak/ vlieg. Door de juiste combinatie te maken tussen eigenschap en soort ongedierte, genereert het team een code die toegang geeft tot de volgende opdracht.

Leerdoel

Wat zijn de kenmerken van ongedierte, hoe komen ze ‘binnen’, waar komen ze op af. Kennis van ongedierte is belangrijk in het preventief voorkomen van ongedierte en het tijdig signaleren van ongedierte. 


Vreemde delen - CCP

Welke materialen kan een metaaldetector detecteren en welke niet?

Het doel van deze opdracht is het bewustzijn vergroten welke materialen een metaaldetector kan detecteren en welke niet. Om dit doel te bereiken zijn er meerdere materialen geplaatst in de ruimte, die kunnen voorkomen in een productieproces. Door de juiste materialen te kiezen, welke detecteerbaar zijn, kunnen de teamleden de juiste code vinden. 

Leerdoel

Deelnemers leren welke materialen wel en niet detecteerbaar zijn en worden hierdoor extra alert op deze materialen. Denk hierbij aan slijpsel/ dunne naald etc.


HACCP

Welke gevaren vallen in welke risicogroepen?

Teamleden worden gevraagd middels een QR-code en inlogcode om gevaren te koppelen aan de juiste HACCP-categorieën (Bacteriën- Virussen/ Fysische gevaren/ Chemische gevaren/ Allergenen). 

Leerdoel

Kennis vergroten ten aanzien van HACCP en mogelijke gevaren binnen een productieproces. 


Swab test

Rapid allergenen snel testen zijn een bekend fenomeen binnen de voedselverwerkende industrie. Bij het eindspel dienen de teamleden een swab test correct uit te voeren om het spel succesvol af te ronden. 

Leerdoel

Hoe voer je een swab test correct uit en meer inzicht in de wereld van de kwaliteitsdienst. Misschien zien teamleden dat deze testen worden uitgevoerd binnen het bedrijf, dit is de mogelijkheid om de test ook zelf een keer uit te voeren.